måndag 21 december 2009

Jul och vuxenpoäng

...och jag är vilse och i vissas ögon vuxen. Det har en läskig klang ordet "vuxen". Som att man i och med den dagen man ser sig själv eller då andra ser mig som vuxen har en hel värld fylld av ansvar på sina axlar. Men är det verkligen bara fy, skam och usch att vara vuxen? När man hör sig själv säga saker som är bättre både för en själv och för andra? Har samlat vuxenpoäng idag som jag faktiskt är stolt över. Jag behöver inte egentligen le generat nästa gång nån säger att jag börjar bli vuxen. Ja, jag kanske börjar bli vuxen.

Vissa saker med mig kommer nog dock aldrig att förändras och allt jag redan hunnit med och gjort kommer aldrig att försvinna. Jag kommer alltid älska sommarens varma fläktar, att få stå längs vägen med tummen i vädret på sommaren för att ta mig mot nya äventyr. Jag kommer fortfarande älska att sova under bar himmel, känna marken mot mina bara fötter, dansa in soluppgångar och nergångar. Jag kommer fortfarande vara samma jävla Ida. Jag är fortfarande Ida.

Jag tycker fortfarande ordet vuxen har en läskig klang och kommer inte alltid vilja erkänna att jag nog börjar bli vuxen. Jag kommer nog fortfarande ibland generat vifta bort vuxenpoäng folk delar ut. Men det är oxå en del av det. En del av att bli vuxen. Antar jag.

Å det här inlägget skulle egentligen handla om julen. Det var det jag tänkte när jag gjorde en ny bakgrund till bloggen idag och när jag öppnade sidan för att skriva ett nytt inlägg. Men har haft tre telefonsamtal och viss sms-kontakt under kvällen som fått mig att säga och agera vuxet. Det påverkade mig, på ett positivt sätt. Jag ser fram emot det nya året, år 2010. Ett år med nya möjligheter, nya erfarenheter och nya vuxenpoäng.

1 kommentar:

  1. Bara för att man är "vuxen" behöver man ju inte vara stel och tråkig... se på mig!;)

    SvaraRadera