söndag 13 december 2009

Min första långfärdskörning. Åh jisses!

Å jisses.
Jag har körkort. Självklart. Jag har körkort.

I fredags tog jag därför tåget (hehe :O) till sthlm. Kände inte för att snurra in mig i ett stockholm tre dagar efter att lappen var tagen. I stockholm blev jag uppmött av Johan som tog med mig ut till Kulturama (så jag skulle slippa gå vilse på vägen), så gick jag på Anna's och Annas sångklass 's Julavslutningskonsert! Hon sjunger så jag får rysningar och har verkligen utvecklats till höjder under hösten. Hon sjöng "Bridge over troubled water" och tittade mig i ögonen. Jag grät och hade rysningar! Hon kommer att komma långt, ta världen med storm en dag och sätta alla i de rysningar jag hade. Jag är säker. Hon kommer bli en stjärna. I min värld är hon en stjärna. <3

Så tog jag tvärbanan till Gullmarsplan, gick till fel spår på Gullmars och åkte åt fel håll. Bytte tåg nånstans kanske en kvart ifrån gullmars och åkte mot T-centralen. Ååh vilken tur att jag inte tog bilen så jag åkte vilse? (ironisk!) haha! Tog mig iaf efter om och men hem till Falun till ett på natten, somnade som en stock och vaknade sked med Newton <3

Lördag. Ååh denna lördag. Nu kommer vi till min första långfärdskörning.
Jag for vid elva på förmiddagen igår, skulle ju in till stan (Falun) först för att unna mig en BH. Jag har ju inte ägt en BH nu på nästan 3 månader.. Nu äger jag en! Klockan blev strax efter tolv innan jag var ute ur stan och sen blåste jag på. Rätt ut på äventyr med mig. Kom till Gävle, svängde ut på E4:an.. men kommer inte upp i fart för bilen börjar rycka. Å jisses tankmätaren visar strax nere på det röda. Oops. Är det nåt jag glömt kanske?!

Så där ligger jag på Motorvägen. I 70 km/h när alla andra ligger bakom mig och vill köra i minst 110. Det känns som att de milen som är fram till bensinstationen består under timtal. Förmodligen var det bara en känsla. Bilen började rycka igen när jag såg infarten till närmaste bensinstation och jag bokstavligt talat rullar in bredvid pumpen. Å jisses. Note till mig själv: Kom ihåg att tanka!

Strax före Hudiksvall, kanske Enånger skulle jag gissa på, ligger en bil med husvagn läskigt nära, han svänger ut på fel vägbana och tillbaka igen. Han svänger ner med husvagnen i diket å upp igen. Blinkar med hel-lysen och blinkers åt alla håll och på konstiga ställen. Han saktar in så jag kör ifrån honom och kommer sen ifatt mig igen. Lägger sig i häcken på mig och ut på fel vägbana. Förmodligen jättefull eller kraftigt påverkad av annat. Polis kopplas in och till slut blir jag ivägviftad. Skönt. Husvagnsbilisten är fast. Nu kändes färden lättare och väl i Sundsvall var jag på en fantastisk konsert, fick gudomlig mat och spelade några grymma låtar!

Idag for jag hem till käraste Farmor å Farfar för Lucialunch. Snön faller under hela dagen och det blev som det blir på vintern; Mörkt, halt och slaskigt. Men jag skulle ju tillbaka till Sundsvall hade jag lovat så jag gav mig ut på vägen, i lugnt tempo - man vill ju inte riskera nånting. Men... Kanske en mil efter Gnarp får en lastbil lite sladd på sitt släp, så jag (som redan ligger i 70-80 på 100 vägen) försöker bromsa in lite ytterligare. Men ack så det gick. Det kändes som att bilen lyfte lite ifrån vägen och det dröjde inte långt för ens jag tagit den glidande vägen över ett dike upp på en vändficka. Lagom chockslagen stängde jag av bilen och skrek rakt ut. Haha. Men det gick ju ändå bra. Jag gick ut och kände på däcken, dubben gick snarare inåt än utåt. Aj då. Efter en halvtimma inne på vändfickan och mina nerver hade lugnat ner sig bestämde jag mig för att inte fortsätta upp till Sundsvall. Jag vände och här sitter jag nu hemma hos farmor med nervlugnande choklad och en liten Whiskey. Puh.

Så mina första långkörningar. Ja Jisses är allt jag kan säga tror jag.
Påverkade husvagnsbilister, näst intill soppatorsk på E4:an och sladd på bilen av vägen.
Trots detta vill jag fortsätta köra bil och har haft en fantastiskt fin helg!

3 kommentarer:

  1. Haha tur i oturen på din långfärd!
    Skönt att allt gick bra iaf, och roligt att läsa här vad som händer o sker=)

    puss o kram PT

    SvaraRadera
  2. Good for you!

    Hade det varit jag hade körkortet varit klippt och uppbränt för längesen. Bilkörning - huvvaligen. :P

    SvaraRadera
  3. O herregud... ska jag låta dig köra till Linköping??? :P

    Föresten... vad ska du med en bh till? Du kan väl vara utan!;)

    SvaraRadera