tisdag 25 januari 2011

Att bara vara


Är det någon som klarar av att bara vara?
Engagera sig i ingenting och sitta eller ligga tyst en stund?
Jag kan verkligen inte. Har läst någonstans att man ska prova ge "bara" 2 minuter till ingenting, men då skriker det i min kropp efter intryck - även av den mildare graden. Tv, internet, dator, musik, fiol, skriva, planera.... Å väldigt sällan gör jag en sak i taget, jag ska gärna göra ALLT på samtidigt. Låta Tv:n vara på i bakgrunden när jag diskar (I ett annat rum, jag hör den ju inte ens därifrån?), när jag spelar in (fast ljudlös?). Jag har iaf bestämt mig nu för att sluta med det. Jag ska sluta göra så många saker som möjligt på samtidigt. När jag tittar på TV, ska jag inte försöka plugga, skriva eller diska, på samtidigt som Tv:n inte ska vara igång när jag gör andra saker. Går det? Eller har den moderna människan liksom komprimerat ihop vardagen lärt oss att för få effektivitet så måste vi göra allt på samtidigt? Jag har ju egentligen tid och har man inte det är det något man får skapa sig. För tid är något som vi människor har uppfunnit.

Tv:n är avstängd, jag har diskat, lekt med Newton och donar nu med datorn. Ska jag passa på att plugga lite medan tystnaden inte stryper mig? OM jag bara kan slita mig från Facebook vill säga. Jävla Facebook.

Over and out.
Ida

3 kommentarer:

  1. Hej Ida! Jag kan konsten att bara koppla av.Du blir bara stressad när du ska göra en massa på en gång.Ta det lugnt, ta en toy! Det ligger något i det. Kram/ Maud

    SvaraRadera
  2. Facebook!!! Moderna tiders gift. Kram M

    SvaraRadera
  3. Man får lägga in pass.. tex 20.00-21.00 = Fejjan+mailen, resten obokad tid.... det går men det är jäkligt svårt.

    SvaraRadera